Resizable BAR przetestowany na płycie Intel Z490. Przynosi nawet 20% wzrost wydajności


Resizable BAR przetestowany na płycie Intel Z490. Przynosi nawet 20% wzrost wydajności

ASUS udostępnił już wsparcie dla Resizable BAR na swoich płytach głównych z serii Z490 i japoński portal ASCII postanowił sprawdzić, jakie korzyści przynosi ta technologia. Trzeba przyznać, że wzrosty wydajności są naprawdę spore i właściciele platform Intela mogą już zacierać ręce. Przypominamy, że Resizable BAR (Base Address Register) optymalizuje transfer danych pomiędzy CPU i GPU, dając temu pierwszemu swobodniejszy dostęp do pamięci VRAM, co przekładać ma się na spory wzrost wydajności w grach. Co ciekawe, w trakcie prezentacji kart Radeon RX 6000 AMD zapowiedziało Smart Access Memory (SAM), które bazuje na tej technologii, sugerując, że zadziała ona tylko z nowymi procesorami i grafikami Czerwonych, ale w rzeczywistości jest to część specyfikacji PCIe (od rewizji 2.0), która dopiero teraz przykuła uwagę producentów hardware’u. Teraz Intel i NVIDIA pracują nad wsparciem dla swoich produktów. 

ASUS udostępnił już wsparcie dla Resizable BAR na swoich płytach głównych z serii Z490 i japoński portal ASCII postanowił sprawdzić, jakie korzyści przynosi ta technologia.

ASCII wykorzystało do testów procesor Core i9-10900K (Comet Lake-S), płytę główną Asus ROG Maximus XII Extreme z najnowszym firmwarem (1002) oraz kartę graficzną Radeon RX 6800 XT (Big Navi). Włączenie Resizable BAR było bardzo proste, gdyż sprowadza się jedynie do zaznaczenia w BIOSie dwóch opcji: Above 4G Decoding i Re-Size BAR Support. Porównanie przeprowadzono w czterech grach: Assassin's Creed Valhalla, Forza Horizon 4, Red Dead Redemption 2 i Tom Clancy's Rainbow Six Siege. Zastosowano najwyższe możliwe ustawienia dla każdej gry przy rozdzielczości Full HD (1920 x 1080 pikseli) i jedynie w FH 4 przeprowadzono dodatkowe testy w QHD (2560 x 1440 pikseli). 

I tak, w Assassin's Creed Valhalla Resizable BAR poprawił minimalną i średnią liczbę klatek na sekundę o odpowiednio 12,8% i 14,2%. W Forza Horizon 4 było to odpowiednio 20,3% i 19,4% dla rozdzielczości Full HD oraz 17% i 15,9% dla QHD. Red Dead Redemption 2 z aktywowanym Resizable BAR uzyskiwało aż o 181,6% lepszy minimalny wynik i o 7,8% lepszy średni framerate. Wyjaśnieniem tak ogromnego wzrostu w minimalnej liczbie kl./s może być fakt, że benchmark gry notuje bardzo duże spadki i zdaje się, że Resizable BAR rozwiązuje ten problem. Ostatecznie, technologia ta zdaje się przynosić naprawdę duże korzyści w kwestii wydajności gier, ale trzeba mieć na uwadze, że nie wszystkie silniki gier wykorzystują te możliwości i dla przykładu w Tom Clancy's Rainbow Six Siege wzrosty nie były już tak duże. Ciekawe więc, czy podobną poprawę odnotowywać będą karty NVIDII kiedy doczekają się wsparcia dla Resizable BAR.  

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do: Resizable BAR przetestowany na płycie Intel Z490. Przynosi nawet 20% wzrost wydajności

 0